Zdalny pracownik korzyścią dla firmy
Zanim przejdziemy do wskazówek, jak się za to zabrać, wyjaśnimy pokrótce samo zagadnienie. Pracę zdalną od „standardowej” odróżnia miejsce jej wykonania. Nie jest nim biuro należące do przedsiębiorstwa, lecz inna dookreślona przestrzeń. W takim trybie pracy pracownik rozliczany jest za poszczególne zadania. Najczęściej kontakt z pracodawcą odbywa się drogą e-mailową, a uzupełniany jest przy pomocy znanych komunikatorów takich jak: Skype, Messenger, czy wewnętrzne komunikatory lub platformy firmowe. Praca zdalna inaczej nazywana jest również telepracą, czy e-pracą.
Jest to rozwiązanie pożądane przez pracowników na rynku. Według badań 80% Polaków chciałoby samemu decydować o czasie swojej pracy. Między innymi z tego powodu kolejni pracodawcy decydują się na wdrażanie takiej formy zatrudnienia w swoich przedsiębiorstwach – zwłaszcza w obecnej sytuacji – dobie tak zwanego „rynku pracownika”.
Plusy i minusy
Początki telepracy datuje się na lata siedemdziesiąte. Amerykę dotknął wówczas kryzys paliwowy i wielu pracowników nie było w stanie dotrzeć do biura. Pracowali w domu, a wyniki swojej pracy przekazywali firmie za pomocą kurierów. W Polsce zagadnienie to funkcjonuje prawnie od 10 lat, ale ma zastosowanie w zaledwie co trzeciej firmie.
Dlaczego? Ponieważ w dużym skrócie to, co nowe i mało popularne nie zachęca do zgłębienia tematu. A szkoda! Badania dowodzą, że telepraca niesie za sobą sporo korzyści dla obu stron. Wśród najważniejszych wymienia się:
– dla pracodawcy:
- oszczędności finansowe – nawet o 30% (wynikają z braku konieczności tworzenia kolejnych biur w związku z rozrostem zespołu),
- wzrost wydajności pracy – na poziomie 17% (elastyczność w realizowaniu obowiązków służbowych, brak czasu na dojazdy do pracy wpływa na efektywność),
- brak konieczności przystosowania budynku do potrzeb osoby z niepełnosprawnością (osoba niepełnosprawna wykonuje ważną pracę zdalnie),
– dla pracownika:
- niższy stres, który zapewnia znane, komfortowe środowisko (w przypadku osób z niepełnosprawnościami brak konieczności pokonywania barier architektonicznych),
- możliwość łączenia obowiązków np. rodzicielskich,
- oszczędność czasu i pieniędzy związanych z dojazdami do pracy.
Pisząc o korzyściach, należy wspomnieć także o trudnościach. Z całą pewnością wyzwaniem okazać się może budowanie relacji na odległość, ewentualne problemy techniczne, które mogą zaważyć na płynnej komunikacji itd. Pamiętajmy jednak, że wszystkie wyzwania można pokonać przy odrobinie chęci i zaangażowania. Być może bezpiecznie byłoby wdrożyć rozwiązanie w mniejszej skali, zatrudniając na początek osoby z niepełnosprawnością?
Co na ten temat mówi prawo?
Od strony prawnej wątek telepracy porusza art. 675 kodeksu pracy. W kontekście osób z niepełnosprawnościami uzupełnia go art. 4 ust. 5 ustawy o rehabilitacji. Co ważnego dla pracodawcy wynika z tych przepisów? Poniżej 5 kluczowych kwestii:
Po pierwsze, ważny jest regulamin. Powinien zawierać m.in. sposoby kontaktowania się z pracodawcą. Należy określić go w porozumieniu z zakładową organizacją związkową lub z pracownikami oddelegowanymi – wyłonionymi na zasadach funkcjonujących w danej instytucji.
Po drugie – umowa na temat zasad współpracy. Poza tym, co zawiera klasyczna umowa, dokument powinien dookreślać warunki wykonywania pracy, rodzaj kontroli i sposób dostarczania wyników. Powinien uwzględniać również informacje o przekazanym sprzęcie. Taką umowę można nawiązać także w trakcie zatrudnienia danego pracownika. Proces odbywa się na wniosek jednej ze stron – pracodawcy lub pracownika, jednak tylko i wyłącznie na mocy obopólnej zgody.
Kolejny, trzeci aspekt to wspomniany sprzęt. Na pracodawcy ciąży bowiem obowiązek zapewnienia wyposażenia odpowiedniego do wykonywania pracy zdalnej. Zgodnie z ustawą o rehabilitacji pracodawca może ubiegać się dofinansowanie stanowiska pracy ze środków PFRON, m.in. na zakup sprzętu komputerowego. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są w urzędach pracy. Dopuszcza się możliwość, aby na mocy porozumienia obu stron pracownik pracował na własnym komputerze, czy korzystał z prywatnego telefonu. Przy takim rozwiązaniu pracodawca zobowiązuje się wypłacić z tego tytułu odpowiedni ekwiwalent.
Warto przypomnieć, że w odniesieniu do osób z niepełnosprawnościami przy zdalnej formie zatrudnienia, pracodawcy przysługuje również dofinansowanie składek ZUS i wynagrodzenia niepełnosprawnego (o tym pisaliśmy w krótkim artykule pod linkiem).
I ostatnia ważna informacja — jeśli pracownik podpisujący umowę o telepracę jest osobą niepełnosprawną, pracodawca musi pamiętać o ograniczeniach dotyczących treści takiego stosunku pracy. Wynikają one z ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, uwzględnić należy na przykład siedmiogodzinny czas pracy, czy prawo do dodatkowych 10 dni urlopu wypoczynkowego.
Zatrudnienie niepełnosprawnego w formie telepracy
Pokutuje przekonanie, że telepracę powierza się osobom mniej wykształconym, że polega ona głównie na bezmyślnym wklepywaniu danych. Justyna Cuże – HR Manager firmy ORIGEN, poszukującej telepracowników dla licznych firm — zupełnie się z tym nie zgadza:
„Na wszystkie nasze stanowiska pracy jest dwustopniowy, a czasami nawet trzystopniowy proces rekrutacji, co też często zaskakuje kandydatów. W pierwszym etapie rekrutacji weryfikujemy informacje zawarte w CV oraz wstępnie przedstawiamy warunki zatrudnienia. Jeśli kandydat przejdzie pozytywnie pierwszy etap rekrutacji, podczas drugiego etapu badamy umiejętności i doświadczenie, często poprzez zadania praktyczne przygotowane we współpracy z pracodawcą, by wybrać najlepszych kandydatów do pracy. Trzeci etap to już rozmowa z bezpośrednimi przełożonymi. Dobrze skrojone stanowisko pracy wpływa na większą efektywność i wyższy poziom zaangażowania pracownika. Myślę, że dla każdego pracodawcy te dwa elementy są bardzo istotne. Efektywny i zaangażowany pracownik godzący życie zawodowe z osobistym to pracownik dobrze wykonujący swoją pracę. W ORIGEN zatrudniamy pracowników w większości w formie zdalnej. U niektórych pracodawców praca zdalna jest nagrodą za dobrze wykonywaną pracę. U nas jest standardem”.
Pani Justyna zachęca do kontaktu (dane firmy pod artykułem) i zapewnia, że może służyć realną pomocą tym, którzy sami nie mają odwagi zmierzyć się z tą formą oferowanej pracy:
„Zdarza się, że pracodawca, który jest otwarty i poszukuje tego typu pracowników nie ma realnych możliwości wygospodarowania odpowiednio przystosowanych stanowisk pracy albo zupełnie nie ma doświadczenia w tym zakresie. W takim przypadku proponujemy alternatywne rozwiązanie, jakim jest praca zdalna. Dzięki niemu pracodawca ma możliwość nabrania pozytywnych doświadczeń we współpracy z pracownikami z niepełnosprawnością. W dalszej perspektywie może to owocować decyzją o zwiększeniu zatrudnienia osób z niepełnosprawnością zarówno na stanowiskach zdalnych, jak i stacjonarnie w firmie. We współpracy z naszymi klientami tworzymy realne i atrakcyjne stanowiska pracy zdalnej tak, aby obie strony były usatysfakcjonowane. Naszymi klientami są marki powszechnie rozpoznawalne na rynku z branży AGD, RTV, dziecięcej, samochodowej itd.”
Do najczęściej powierzanych osobom z niepełnosprawnością prac należą: tworzenie baz danych i ich przetwarzanie, programowanie, tłumaczenie dokumentów i innych tekstów, tworzenie i zarządzanie stronami internetowymi, działalność edytorsko-redakcyjna i komputerowy skład tekstu, działalność marketingowa, zbieranie informacji na określony temat, przeprowadzanie badań ankietowych, projektowanie wspomagane komputerowo, redagowanie portali internetowych, badania telefoniczne rynku, praca nad bazami danych.
Wszystkich tych, którzy chcieliby przekonać się na własnej skórze, w czym i jak telepraca mogłaby usprawnić działanie firmy, serdecznie polecamy kontakt ze sprawdzoną przez nas i wspominaną powyżej agencją pracy zdalnej ORIGEN.
ORIGEN Sp. z o.o. Sp.k.
ul. Korbońskiego 12
30-443 Kraków
Dział Rekrutacji:
Telefon: 536 773 589
e-mail: praca@origen.com.pl
www.origen.com.pl