Inspiratorium
Co decyduje o tym, że jedne osoby w naturalny sposób znajdują pracę i stają się wartościowymi członkami zespołów pracowniczych, podczas gdy inne przez lata pozostają bezrobotne lub szybko tracą podjęte zatrudnienie? Niezależnie, czy mowa o osobach pełno- czy niepełnosprawnych, kluczowym czynnikiem jest tu najczęściej postawa, kształtująca się wskutek różnych doświadczeń życiowych. Wśród osób z niepełnosprawnością istnieje bardzo liczna grupa, posiadająca (mimo istniejących ograniczeń zdrowotnych), potencjał zawodowy, a jednak nie wchodząca trwale na rynek pracy.
Chcąc bardziej zapobiegać niż leczyć, skierowaliśmy innowacyjny projekt INSPIRATORIUM do młodzieży z niepełnosprawnością. Okres dorastania to bowiem czas, kiedy bardzo intensywnie kształtuje się system przekonań o sobie samym i swojej przyszłości oraz wzorce zachowania. Dzieje się to w naturalnym środowisku młodych ludzi – rodzinie, szkole, grupie rówieśniczej. Właśnie w tym naturalnym środowisku w ramach projektu wspieraliśmy młodzież, rodziców i nauczycieli w rozwijaniu tych cech, które w przyszłości zadecydują o wejściu młodych osób z niepełnosprawnością na rynek pracy. Duży nacisk kładliśmy na wypracowywanie samodzielności, kształtowanie umiejętności interpersonalnych i adekwatną ocenę predyspozycji edukacyjno-zawodowych.
Pilotaż projektu w roku szkolnym 2017/2018 objął 10 uczniów z niepełnosprawnością z XXIII Liceum Ogólnokształcącego w Gdańsku, ich rodziców oraz przedstawicieli kadry pedagogicznej. Nasi eksperci – trenerzy rozwoju osobistego, doradca rodzica, doradca zawodowy i fizjoterapeuci przeprowadzili blisko 350 godzin sesji indywidualnych dla młodzieży i ich rodziców. Ponadto zorganizowaliśmy warsztaty dla klas uczestników projektu oraz szkolenie dla nauczycieli.
Pilotażowy projekt Inspiratorium został zrealizowany w ramach projektu grantowego „TransferHUB generowanie, wsparcie grantowe i inkubacja innowacji społecznych. Przejście z systemu edukacji do aktywności zawodowej” (www.transferhub.pl)
Obserwowane rezultaty projektu, potwierdzające wagę działań kierowanych do dorastających osób z niepełnosprawnością, zaowocowały kontynuacją naszego podejścia w ramach „Dnia z Integralią”. Zapraszamy do siedziby Fundacji Integralia i firmy ERGO Hestia uczniów niepełnosprawnych wraz z kadrą pedagogiczną. Chcemy spotkać uczniów i nauczycieli z osobami z niepełnosprawnościami, które pracują. Chcemy poprzez historie tych osób pokazać, że najważniejsza w osiągnięciu spełnienia zawodowego i osobistego jest ich własna aktywna postawa.
Inspirację, jaką może dać taka wizyta, najlepiej obrazuje komentarz współpracującej z nami nauczycielki: „Bardzo miłym zaskoczeniem było to, że dzisiaj rano nasza niewidoma uczennica przyszła do szkoły – wyciągnęła laskę (nawet nie wiedziałam, że ją posiada) i powiedziała, że od dzisiaj mam jej nie prowadzić pod rękę po szkole, tylko jej asystować. Stwierdziła, że musi być bardziej samodzielna i że wizyta u Was ją zainspirowała.”
Komentarze