Rewolucja w aktywizacji zawodowej osób z niepełnosprawnościami?
Innowacyjność projektu Fundacji Integralia polega na kształtowaniu postaw propracowniczych wśród przyszłych kandydatów do pracy we współpracy ze szkołą i wyspecjalizowaną jednostką rynku pracy, dobrze znającą realne szanse na pracę osób z niepełnosprawnościami. Dzięki włączeniu programu w harmonogram „życia szkoły” uczniowie kształtują ważne kompetencje zawodowe w naturalnym dla ich etapu rozwojowego środowisku, jakim jest szkoła. Podjęte działania są odpowiedzią na problem wysokiego bezrobocia wśród osób z niepełnosprawnościami Tylko co czwarta osoba z tej grupy pracuje, podczas gdy w Europie pracuje co druga.
Indywidualne i grupowe aktywności w ramach projektu skoncentrowane są na osiąganiu przez uczniów i rodziców określonych celów. Szczególny nacisk kładzie się na rozwój kompetencji kluczowych i niezbędnych w osiąganiu gotowości do podjęcia pracy, tj. kształtowanie samodzielności – fizycznej i mentalnej oraz umiejętności budowania relacji z ludźmi.
– „Lepiej zapobiegać niż leczyć” – te słowa świetnie opisują nasze podejście do efektywnej aktywizacji zawodowej osób z niepełnosprawnościami. Im szybciej zaczniemy kształtować kompetencje, uświadamiać możliwości pracy i wspierać w kształtowaniu ścieżki zawodowej, tym więcej ludzi poradzi sobie na rynku pracy bez naszego udziału – mówi Daria Uljanicka, członkini zarządu Fundacji Integralia.
Zaproponowane działanie to efekt analizy przeprowadzonej przez Fundację, która wykazała, że doraźna pomoc oferowana osobom niepełnosprawnym dopiero na etapie wchodzenia na rynek pracy okazuje się niewystarczająca, by zmienić głęboko zakorzenione postawy i właściwie przygotować potencjalnych pracowników. W część aktywności zaangażowani zostali również uczniowie sprawni, co w naturalny sposób ma wzmocnić integrację.
Do prac nad modelem włączeni zostali przedstawiciele trójmiejskich instytucji: Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 7 w Gdańsku, Wojewódzkiego Urzędu Pracy, Gdańskiego Urzędu Pracy, Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego nr 1 oraz eksperci z zakresu psychologii, edukacji i rehabilitacji w tym również osoby z niepełnosprawnościami. W rozmowach brała udział także Ewa Kamińska, pełnomocnik Prezydenta Miasta Gdańska ds. Osób Niepełnosprawnych.
Przedsięwzięcie testowane jest w ujęciu 6-miesięcznym w ramach inkubatora „TransferHUB – generowanie, wsparcie grantowe i inkubacja innowacji społecznych. Przejście z systemu edukacji do aktywności zawodowej”. Jeśli projekt przyniesie oczekiwane rezultaty, uzyska szansę na zarekomendowanie tego modelu pracy z uczniami niepełnosprawnymi Ministerstwu Rozwoju, a tym samym upowszechnienia go w innych szkołach w Polsce /(lub włączenia na stałe w system edukacji).