Komunikacja z osobami niepełnosprawnymi, czyli kilka porad z zakresu savoir-vivre
Jeśli szukasz odpowiedzi na pytanie, czy osobę na wózku można zapytać: „Pójdziesz z nami po pracy do kina?”.
Odpowiedź znajdziesz w krótkim poradniku poniżej, w którym w punktach opisujemy, na co zwrócić uwagę w komunikacji z osobami z niepełnosprawnością z różnego rodzaju dysfunkcjami.
Osoby niesłyszące, niedosłyszące, z dysfunkcją mowy:
- Utrzymuj kontakt wzrokowy z rozmówcą.
- Dostosuj siłę głosu do potrzeb.
- Formułuj krótkie wypowiedzi.
- Przekazuj ważne informacje na piśmie (kartka, telefon, mail).
- Jeżeli nie rozumiesz wypowiedzi, poproś o powtórzenie informacji lub jej napisanie.
Osoby niewidome, słabowidzące:
- Swobodnie używaj zwrotów takich jak np. „widzieć”, „do zobaczenia” czy „oglądać”.
- Bądź przewodnikiem. Zaoferuj swoje ramię – poruszając się, nie trzymaj jednak za rękę, ani nie pchaj.
- Wchodząc do pomieszczenia lub podchodząc do osoby niewidomej, sygnalizuj swoją obecność np. „hej ,to ja Ola”.
- W towarzystwie zwracaj się do innych po imieniu, np. „Marku, możesz podać dane?”.
- Wskazując miejsce do siedzenia, połóż dłoń osoby niewidomej na oparciu krzesła. Po spotkaniu odprowadź ją do wyjścia.
- Ignoruj psa przewodnika i nie rozpraszaj go. Jest w pracy.
Osoby z dysfunkcją ruchu…
- Nie przestawiaj kul w inne miejsce – muszą znajdować się w zasięgu ich właściciela.
- Nie bój się używać słów „pójdziemy”, „przyjdź” albo „chodźmy”.
- Witaj się, podając dłoń albo uściśnij drugą rękę lub ramię.
- Nie opieraj się o wózek inwalidzki, nie przysiadaj na nim.
- Utrzymuj wzrok na równej wysokości z rozmówcą na wózku. W razie potrzeby zwiększ odległość, usiądź lub przykucnij.